Optimer din søgemaskine

Hvor vigtig er din søgefunktion?

Din søgemaskine er i min erfaring altid super vigtig, i hvert fald i alle de virksomheder hvor jeg har indsigt, har du flere produkter end 10? Så er den nok også for dig. Men tjek selv:

Besøg Google Analytics, mens du stadig har adgang til det.
1. Gå til “Adfærd” -> “Site Search” -> “Brug”.
2. Her finder du “Visits Without Site Search” og “Visits With Site Search”.

Du kan beregne “Omsætning” per “Nye brugere” ved at tage omsætningen og dividere den med antallet af nye brugere for de to typer kunder – dem, der har brugt søgefunktionen og dem, der ikke har. 

I alle tilfælde jeg har undersøgt, er brugeromsætningen 10x gange højere for kunder, der har brugt søgefunktionen, sammenlignet med dem, der ikke har. *
*Bemærk, at der er en skævhed i dataene, da kunder, der bruger søgefunktionen, sandsynligvis kender din butik i forvejen.

Tjek også lige dine mobil besøgene alene, fordi jeg er sikker på de er endnu gladere og bruger søgemaskinen endnu mere

Hvad betyder det?

Det indikerer, at du skal fremhæve din søgefunktion mere og arbejde på at forbedre dens funktionalitet. 


Forbedre selv din søgefunktionen

For at forbedre søgefunktionen, start med at finde ud af, om du kan justere den. Typisk kan du tilpasse søgefunktionen ved at give den mere information eller prioritere hvilke data, der skal vægtes højere end andre. Synonymer og antonymer kan også sættes engang imellem.

Hvis det ikke er en mulighed, kan du tilføje søgeord til de enkelte produkter for manuelt at forbedre søgeresultaterne, det kan testes, så har du fx et ubrugeligt “google keyword” felt kan du sikkert bruge det til søgeord til søgemaskinen.

For at måle effektiviteten af dine ændringer, skal du starte med at fastsætte en baseline – en måling af, hvor du er nu, så du kan vurdere, om tingene bliver bedre eller dårligere.

Under “Adfærd” -> “Site Search” -> “Søgetermer”, kan du, hvis du er heldig, se de søgeord, der er blevet brugt på din side. Hvis du sætter Google Analytics til at vise data fra en længere periode, kan du se, hvilke søgeord der er mest populære på din webshop. Oftest kan du finde samme information i din shops backend.

  • Step 1

Tag dine 10 mest søgte ord, søg på dem i din shop, og skriv de top 5 produkter, der vises, ned på en liste. (Er de meget ens skal du nok vælge de 10 som giver mest mening for at komme så bredt ud som muligt)

Er de rigtige? Hvilket produkt er det bedste den kan vise? Skriv de produkter ned som søgemaskinen burde vise. Gør du det rigtigt i Excel eller numbers kan du sætte den til at give en rigtighedsscore automatisk.

  • Step 2

Så skal du selv være kreativ, find på 10 søgeord selv, som du gerne ville have folk brugte, fx længere mere besværlige. Skriv dem ned og skriv ned hvad den finder og burde finde. 

På MacKabler søger folk efter “iPhone oplader” eller “iPhone”, men det jeg gerne vil have dem til at søge efter er “iPhone 2019 oplader”, “iPhone 11 oplader”, “gamle stik iPhone oplader”, “Lyn stik hdmi adapter” eller sådan noget. *Jeg vil gerne lave en søgemaskine som er klar til fremtiden, derfor tænker jeg at den skal være så advanceret som muligt fra starten og derfor gør jeg step 2.

  • Step 3

Efter det kan du begynde og rette til, når du har rettet søgemaskinen kan du sætte dine 20 nye resultater ind og se om det bliver bedre eller dårligere.

  • Step 4

Dette er også en god måde at teste en ny søgemaskine på.

Der er naturligvis mere at gøre her, men dette er en simpel start.