Hvor skal man uploade sin reklame video?

Hvor skal man uploade sin video for at den for mest muligt opmærksomhed? Vimeo? youtube? facebook?
Ja, alle steder, simpelhen,
På youtube får man mange visninger, det er billigt at markedsføre dem, også får man sin video ud i søgeresultaterne. Det er fedt. Her har vi over 10 000 visninger med vores nye video.

På facebook kan du også dele en video fra både vimeo og youtube, men så du kan se får den ikke meget opmærksomhed på facebook, med mindre du uploader du den i facebook’s egen video afspiller.
Reached 1031 med Facebook’s egen video afspiller

Reached 128 med delt link fra youtube, + tekst + 3 dage mere.

facebook-video-frem-for-youtube

På Vimeo får du ikke meget opmærksomhed, med mindre du har et stort netværk der inde. Men på vimeo ser videoen bedst ud.
Videoen fylder max 16MB på youtube(i 1080p). Den fylder max 5,6MB på facebook(i 720p) men på Vimeo fylder den: 21,6MB (i 720p)- altså er kvaliteten bedre.
Original’ fylder videoen ca. 320 MB i 1080p.

Måske kan du bruge vimeo til at vise din video frem til folk, du ved vil se den uanset hvad. Samarbejdes partnere, folk du vil lave videoer til i fremtiden osv. Men det er nok vigtigt at bruge så meget af din platform på at skaffe visninger der hvor du kommer længst med dem, på youtube og facebook kommer din video meget længere hvis den bliver set meget.

Sådan forholder du dig i et DDOS angreb

Du kan læse om hvad et DDOS angreb er her: Wiki DDOS

744px-Stachledraht_DDos_Attack.svgLige hurtigt er et DDOS angreb at din server bliver besøgt flere gange end den kan håndtere, det betyder at en eller flere dele i netværk/server/kabler bliver lukket ned så din side ikke virker.
Måden man forsvare sig imod et DDOS er at man filtre de besøgende og filtre dem fra som ikke er rigtige, men dette kræver stadig at netværk/server/kablerne er store nok til at håndtere trafikken, også er vi tilbage til det første problem. Derfor er det stort set umuligt at forsvare sig imod et DDOS, med mindre det er meget småt.

Man kan ikke rigtigt forsvare sig imod et DDOS, med mindre man har planlagt rigtigt og bruger mange tusinder kr på hosting.

Vi blev i sidste weekend udsat for et DDOS, det var stort, så stort at hele hostens server lukkede ned og alle sider som var på samme server var lukket samtidig.
Man kan ikke rigtigt måle DDOS størrelser fordi man kun kan måle op til maks for ens servere, også holder den op med at måle, vores første angreb var på 150 000 forbindelser i sekundet og det andet var på flere milioner. Anden gang lå vi på en server med bedre beskyttelse.

Her er en liste over hvad man skal gøre hvis man bliver udsat for et DDOS:

  1. Forhold dig roligt
  2. LAD VÆR MED AT BETALE!
  3. LAD VÆR MED AT SVARE DEM!
  4. Lad vær med at fortælle din host at du er under angreb.
  5. Brug Cloudflare

1. Det koster penge at være ned, og det er noget man må tage med, men der er desværre ikke andre muligheder.

2. Hvis du betaler, kommer du til at betale for evigt, det er stort set gratis for hackerne at lave et DDOS og hvis du har bevist du har råd, så har du også råd om en uge eller en måned.

3. Jeg svarede, og jeg tror det havde været mindre sjovt for dem, hvis jeg havde holdt min mund.

4. Det her er vigtigt, fordi det var den fejl jeg lavede, hvis du fortæller du er under angreb så bliver du højest sandsynligt smidt ud, også står du og skal skifte server samtidig med at du skal klare alt det andet.
Webhosten skal nok finde ud af det selv.

5. Cloudflare hjalp ikke os, men det hjælper imod 80% af alle angreb. Opsætningen er super enkel, bare sørg for at du ikke udgiver dine ip adresser der inde og at alt køre igennem Cloudflare. Du kan se en Opsætningsguide til Cloudflare her, du får også Gratis SSL med Cloudflare.

Her er min historie med DDOS.

  • Lørdag morgen gik siden ned, kort for inden havde vi modtaget emails fra en russer som fortalte os at vi var under DDOS angreb, Cloudflare ville ikke hjælpe og vi skulle betale 15 BTC (25.000kr) for at det stoppede.
  • Jeg svarede: at vi ingen penge havde.
  • Jeg aktiveret cloudflare
  • Jeg fik en mail om at Cloudflare ikke ville hjælpe, det var også rigtigt.
  • jeg skrev til vores webhost, han havde ingen idé, han fortalte mig at han først kunne hjælpe mandag, da den PC han skulle bruge var på arbejdet.
  • DDOS’et hold et pause på 15min lørdag, her omdirigeret de trafikken så den ramte hosten direkte, så alle hostens websider gik ned.
  • Så tog webhosten sig samme og arbejdede på en løsning hele natten.
  • Webhosten foreslog vi kom over på en ny server søndag, men først mandag, denne server skulle være DDOS sikret, igennem en af danmarks største hosts.
  • Søndag aften stoppede DDOS’et, noget videre.
  • Mandag kom vi over på den nye host, de blev lagt ned imens vi uploadede siden til den nye server. Dette fik hosten til at tro at vores email var hacket, og det var grunden til at den nye ip blev lagt ned før vi var online. Jeg tvivler, da emailen indenholder FTP, mysql oplysninger, paypal login, epay login, sikkert også netbank login osv, og dette kan være meget mere lukrativt end DDOS-ransom note.
  • Vi var sammenlagt nede i 10min på den nye server, vi flyttede tilbage til vores trofaste, men lidt langsomme, Gigahost løsning som vi bruger i dag. Den koster under en 10 del men er også 1/2 så hurtig.
  • Og vi har ikke været nede siden.
  • Vi er ikke velkommen hos den host vi ellers stadig betaler for.

 

Vi fik et tilbud efter 24 timers nede tid. DDOS manden gav mig 50% rabat, og et tilbud om at sikre vores server imod DDOS for kun $50/md 🙂 Han begrundede rabatten med at kan godt kunne lide mig, og at jeg havde svaret 🙂

Nu har vi været oppe på den lille host i en uge, alt er godt, og vi har ikke oplevet nogen nedgang. Det hele har kostet os under 20 000kr men en masse besvær.
Og gode råd om hosts ? Jo større jo bedre 😉 Selv om vores host viste alt om prestashop, så viste de nøjagtigt intet om DDOS.
Vi havde skiftet host uanset hvad, fordi forløbet simpelhen var latterligt uprofessionelt, men det havde været rart at ligge på den hurtige server indtil vi fandt en ny.

Danskerne elsker Mobilepay! Med tal fra faktorfobi, dealfighter og mackabler

Vi begyndte tidligt med Mobilepay i Mackabler.dk fordi vi tænkte det ville være sjovt at have, og allerede før man kunne bruge mobilepay til onlinefirmaer havde vi det med i vores “bank overførsel” mulighed. Og rigtigt mange brugte det. Dette må man dog ikke mere 🙂 Da alle mobilepay brugere skal logge ind med nemid, og vi ikke lige har et i overskud af dem, så kan firma nummeret ikke bruges til det mere.

Nu køre vi den officelle udgave af Mobilepay til webshops, den koster os 49kr/md + 1kr/ordre, ud over det vi betaler til det kort som bliver brugt – altså betaler vi de mobilepay penge ud over det vi før betalte. Derfor er Mobilepay forholdvis dyrt.
Men vi er glade for det. Det er Vadskær og Blom også.

Vi har fået nogen tal, og her er de, tallene er baseret på et udtræk af imellem 100 og 200 a de sidste ordre, så de er ikke videnskabelige overhoved.

Men tallene viser meget tydeligt at danskerne ELSKER Mobilepay.

Casper Blom’s dealfighter.dk har ca. 25% af sine ordre med Mobilepay

Morten Lønstrup Vadskær’s faktorfobi.dk har ca. 14% af sine ordre med Mobilepay

Min egen Mackabler.dk har ca. 17,5% af sine ordre med Mobilepay

“Gennemsnittet” er altså at 18,8% af ordrerne bliver betalt med Mobilepay.

Det er ikke kun små ordre som bliver betalt med Mobilepay, men det er forholdvis de mindste ordre hvor sandsynligheden er størst for Mobilepay.

Det er vildt at Danskebank har fået banket mobilepay op så hurtigt og at det allerede bliver brugt i så stort omfang.

Jeg kender ikke til nogen A/B spilt test af med og uden mobilepay. Den kan du jo lave? Og send den til mig 🙂 

Er “Tilføj til indkøbskurven” bedst? Split test

Jeg hørte om at Mogens møller testede knappen “læg i indkøbskurv for et godt stykke tid siden, men jeg fik aldrig set testen. Så jeg besluttede mig for at teste det selv.

Resultatet er overraskende, da jeg ikke mener der burde være en forskel, eftersom de fleste kunder godt ved hvordan de fleste webshops virker, så tænkte jeg at testen var overflødig.
Knappen er rigeligt tydelig, og jeg tænkte at jeg kunne skrive hvad som helst i den.

Denne test er lavet med kunderne fra Mackabler.dk, og de er helt sikkert anderledes end dine, hvis du vil vide hvilken aldersgruppe de er, må du kontakte mig.

Jeg testede disse imod hinanden:

Tilføj til indkøbskurven

Tilføj til kurven

Køb

Tilføj til kurv

læg i kurven(Jeg kom til at gøre det med småt, og opdagede det først alt for sent.)

læg i indkøbskurven” (Jeg kom til at gøre det med småt, og opdagede det først alt for sent.)

tilføj-til-kurv tilføj-til-kurven Tilføj-til-indkøbskurven læg-i-kurv læg-i-indkøbskurven køb

Hvordan er resultatet?

testen-læg-i-kurv-osv

 

Der kan du selv se det, du skal se på “salg”, Engagement ved jeg ikke hvad dækker over, hvis du ved det må du endelig sige til.

Salg-tracking er tracking af antal salg, ikke hvor mange penge kunderne køber for, det kan også have betydning.

Jeg tror jeg ændre det hele til “Tilføj til kurven”.

Opsætning af CloudFlare

Jeg har tidligere skrevet om hvorfor man skal vælge CloudFlare, det kan du læse der.

Her er en guide til hvordan man sætter det op og hvordan man får SSL til at virke, jeg bruger mit domæne Bagnefoto.dk, fordi det ikke endnu er på SSL eller Cloudflare.

Det er vigtigt at vide at du ikke skifter din hosting ud, så lad endelig vær med at droppe den.

Guiden til at sætte et domæne op, med SSL og Cloudflare:

1. Opret en konto hos Cloudflare:

cloudflare

2. Tilføj dit site til Cloudflare

Dette gøre ved at trykke “add site” fra Dashboardet når du lige er logget ind. Hvorefter du trykker “Begin Scan”.

scanning-med-cloudflare

3. Så skal du tjekke dine DNS indstillinger

Cloudflare gennemgår de indstillinger den kan finde, så side delen virker helt sikkert med det samme, men hvad angår emails og andre ting du selv har tilføjet kan det være de ikke kommer med, sammenligne den med de indstillinger du har på din nuværende DNS udbyder. (Jeg har gjort dette med 20 domæner nu, og har aldrig skulle ændre noget).

scanning-færdig-med-cloudflare

4. Vælg den plan og få navne server indstillinger

Vælg den gratis plan med det samme, du kan altid opgradere på 1min senere, og hvis gratis er godt nok, så kan du lige så godt nøjes med det.

Bagefter får du navne server indstillinger, dem skal du skrive ind i DK-hostmaster, hvis du har et .dk domæne, og hvis du har et andet skal du skrive dem ind i domæne håndteringen det sted du købte dit domæne.

navneservere-cloudflare

5. Skift navne server

Jeg går ud fra de fleste her har et dk domæne, så jeg viser hvordan man gør hos Dk-hostmaster.

Hos DK-hostmaster skal du logge ind med din bruger og kodeord.

På hoved menuen skal du ind på: Redeleger domænenavn

Her skriver du dit domæne ind også det første felt fra Cloudflare, som i mit tilfælde var ‘abby.ns.cloudflare.com’.

Derefter trykker du videre, og bekræfter.
Dk-hostmaster tager tit langt tid om at virke, så det kan godt være at du skal holde en times pause også forsøge igen.
Efter du har bekræftet kan der også let gå 3-4 timer før det bliver vist rigtigt.
For at være sikker på at du får cloudflare versionen, så brug en ny browser eller forsøg i inkognito mode samt forsøg med “rigtig refresh”.
cmd+r er normal refresh, mens rigtig refresh er cmd+shift+r.

dk-hostmaster

6. Så virker Cloudflare

Hvis cloudflare siger der ikke er nogen fejl, så virker alt nu.

cloudflare-virker
7. Nu skal vi have SSL på domænet

Det virker allerede, med standard indstillingerne. Men lige for at tjekke, du skal ind i dashboadet hvor du kan se alle dine domæner, også trykke på det domæne du vil have SSL på. Her skal SSL stå til “Flexible” som neden for:

cloudflare-backend

8. WordPress plugins

Nu skal du ind i din WordPress backend og installere et par plugins.

A. Du skal bruge et til at rette en redirect loop som WordPress laver, det hedder: CloudFlare Flexible SSL hvis det ikke virker så brug: WordPress HTTPS (SSL)

B. Test om dit domæne virker med SSL? Sæt https:// foran dit domæne og se om den laver en fejl. Hvis den laver en Cloudflare fejl, så har jeg oplevet at det var fordi SSL stod til “Full” og ikke “Flexible”. Det er Ok at den lave en gul fejl, det klare vi senere.

C. Så skal du bruge et plugin til at sikre dig at alle bliver sendt videre til SSL i stedet for den normale kedelige http:// -version:

Jeg bruger WP Force SSL men på et domæne hvor dette ikke virker bruger jeg: Force SSL.

D. Du skal nu ind i “indstillinger” og “Generelle indstillinger”, hvor du finder et felt til din domæne navn, her skal du ændre feltet til https://xxx.dk i stedet for http://xxx.dk. Dette skal du kun gøre hvis domænet faktisk virker med SSL (test B), ellers virker dit domæne ikke mere, og du skal ind i databasen for at ændre dette tilbage.

Dette behøver du faktisk ikke, og det gør det svært at rette SSL fejl, så lad vær.

wp-ssl-indstillinger

9. Nu kommer SSL problemerne

Særligt Chrome har et kæmpe problem med SSL problemer, de, som de eneste, kræver at man henter alt igennem SSL, før du får en grøn lås.

Men det er bare at komme igang.

SSL-problemer

10. Sådan løser du SSL problemerne

Det er meget enkelt, du skal ind i Chrome, ind på din side også skal du ind i udvikler værktøjet. Du kan finde det under “vis”, “udvikler” også “udviklerværktøjer” i menuen eller bruge genvejen: alt+cmd+i.

Under fanen “Console” kan du se de fleste af de fejl din side laver, fx SSL fejl.

På billedet nede for, opstillet som det tydeligt er, kan du se en enkelt SSL fejl, Chrome vil have at billedet “857847_1015180676527101…” ikke bliver hentet med https men bare normalt http, så alt du skal gøre at at rette linket til billedet til enten:
https://bagnegaard.dk/wp-content/uploads/2015/02/857847_1….jpg
Eller
/wp-content/uploads/2015/02/857847_1….jpg

Også bliver alting grønt igen.

Du skal gøre dette på alle dine sider, hele vejen igennem dit website, og det kan godt tage tid, det kan nok betale sig at lave en lille script til MySQL databasen som kan gøre det for dig, hvis du har mange indlæg.

Det er meget normalt at en side har 5-10 SSL fejl, men det er bare at gå igang.

ssl-fejl

11. Også virker alt.

Så virker det

Gratis SSL

Vi er i den eneste tid blevet bombet med at SSL er godt, mest af Google, som også har nævnt at de vil give bedre placeringer til sider med SSL, jeg har dog ikke se set det endnu.

Men udover Google er der nogen rigtig gode grunde til at have SSL.

  1. SSL giver beskyttelse af alle de data som dine brugere sender til dig. Det kan bare være en fordel at det ikke er så let for NSA.
  2. SSL gør dine brugere mere trygge, det lille grønne logo i toppen af URL-baren gør alle glade.
  3. Backenden på dine sider bliver kryptere, så det er sværere at hacke dig når du redigere din side på åbne, måske endda lukkede, Wifi rundt omkring i byen.

Men SSL er besværligt at sætte op, det koster penge og du skal betale for at have din egen IP adresse for at få SSL.

Men det er ikke rigtigt mere, Open SSL (hedder det ca.) er et system hvor du slipper for at registrere dig, have din egen IP og kan lade et af de store firmaer betale for dig.

One.com giver gratis SSL til alle deres brugere igennem dette system, men de tager penge for deres hosting – men Cloudflare gør det gratis, hele vejen igennem.

Cloudflare er et DNS cacheing system, som du sætte op på din side, også er den på som mellemled imellem dine brugere og din server.
Dette betyder at Cloudflare kan cache din side fordi, lave dine CCS og js filer mindre (minify) og kombinere dem for dig. hvilket giver en hurtigere side.
Cloudflare er nok også de eneste i verden som lover beskyttelse imod DDOS angreb  – fik jeg sagt gratis?

Jeg laver en guide senere om hvordan man sætter Cloudflare op, og hvordan man får SSL på sin wordpress blog.

Denne side er hostet et mellemstort dansk hosting firma, som ikke er kendt for at være særligt hurtigt. Siden er fint hurtigt og SSL virker også upåklageligt.

Du kan se hvordan man opsætter Cloudflare med https her.

Jeg fandt en lille video af en speed test af Cloudflare her:

Split test?

Det behøver ikke være så svært. Man behøver ikke engang sætte noget op.

optimizely.com er et af de her værktøjer som er så enkelte at det næsten ikke kan være rigtigt.

Alt du gør at at sætte et lille JavaScript ind på din side, så finder du ud af at lave en mål, fx salg (ja, jeg er jo webshop mand), også køre det.
Alt er drag n’ drop, du trykker bare på en ting, og vælger hvad der skal ske med den, du kan slette den erstatte den osv.
Du kan sætte noget andet ind, slette det eller teste 5 forskellige designs imod hinanden.

Du kan også selv vælge hvor mange forskellige mål du vil spore på og hvilke af dine sider du vil spore på.

Til sidst får du en rapport med et klart budskab om hvad der er bedst 🙂

Fik jeg sagt at alt dette er gratis!
Jeg er ikke engang kommet rigtigt ned i det, og har endnu ikke fundet nogen begrænsninger.

Segmentering af email liste

Segmentering af email liste er vigtigt, særligt i min branche.

Segmentering af emails betyder at du deler emails op i grupper, så alle kvinder er i en liste og alle mænd i en anden, eller alle højre håndede i den ene og venstre håndende i den anden.

Det er lækkert at når man sender mails ud, så sender man ikke udstyr ud til en kunde som ikke kan bruge det 🙂 Det giver mening.

Det betyder helt konkret at man kan ramme sine email modtagere med bedre mails, så de køber mere og du er sikker på de bliver længere tid.

Men hvordan kan man gøre det? 

Vi har en webshop, så det vi gør at at tjekke hvad folk i forvejen har købt for at få en idé om hvad de mangler i fremtiden.

Man kan også undersøge hvilke enheder kunderne åbner emailen på, også brug det i fremtiden? Det er i hvert fald en fin idé, hvis man sælger udstyr til den enhed;)

PHP? Jeg hader servere

I dag har jeg siddet 2 time og forsøgt at opdatere PHP på vores server til mackabler.dk – det er svært, særligt når man intet ved om servere.

Problemet er at der ikke er nogen guides online med det – og dem der er er altid lige lidt forkerte. Vi bruger Plesk 11.5 og CenOS 6.3 og PHP 5.3 – og alle guides’ne er til nyere eller ældre versioner af det en eller flere dele.

Vi fandt gennemgik et par af dem, en fra plesk’s forum, som antager at man ved alt om servere i forvejen og en fra en meget habil mand, men det virkede uheldigvis ikke.

Det hele endte med at vi kom til at ødelægge noget – så backup’en skulle i brug.

MySQL serveren kunne ikke starte efter backup – men dette er heldigvis et meget velkendt fejl, så der er meget hjælp til det. Det tog kun en enkelt svedetur – også 10min at få det hele op igen.

Men 2,5 timer senere? Er serveren nøjagtig som den var tidligere. Jonathan og jeg er lidt klogere, men det har ikke været tiden værd 🙂

 

Sådan er det nogen gange. I morgen ansatter vi en til det.

Facebook?

Jeg arbejder meget med Google, adwords, facebook osv.

Og alt giver mening, pånær facebook.

Det virker som om der er en eller anden tendens til at alle store som små brands skal være kæmpe på facebook, man skal udgive noget hver dag, man skal have aktive brugere osv.

Men, hvorfor?

Jeg har aldrig hørt et firma sige: “Nej, hvor tjener vi meget på facebook” – de fleste jeg taler med taler om at de lige skal nå 10 000 likes, så begynder de at reklamere der inde, eller de taler om hvor mange penge de betaler /like.

Der er aldrig nogen som er igang med at tjene penge der inde.

Pointen med at et firma er på facebook, er vel at tjene penge ikke?

Det passer forresten heller ikke, jeg kender mange firmaer som tjener penge via facebook – men som regel går en meget stor del af deres omsætning tilbage til facebook i pay/klik eller pay/like så det hele går op i et stort 0.

Jeg synes firmaer skal slappe lidt af – yd support over facebook, men lad vær med at forsøge at sælge dér – det kan man alligevel ikke.